Kursöversikt
Valentino Vettori, It´s all in your hands, 2024, Arcadia Earth, Toronto
Välkommen till Grundläggande statistik för utbildningsvetenskaplig forskning!
Kontaktuppgifter:
Kursansvarig & lärare: Moudud Alam, maa@du.se, 023-77 88 54.
Kursansvarig & lärare: Madeleine Michaëlsson, mmh@du.se, 023-77 87 40.
Kursplan_Grundläggande statistik för utbildningsvetenskaplig forskning (003) (002).pdf
Litteratur: Agresti, A., Franklin, C., and Klingenberg, B. (2020), Statistics: The Art and Science of Learning from Data, Pearson Education.
Tillkommer: Videolänkar med relevant material.
Upplägg [preliminärt, innehåll för pass 2–8 kan komma att justeras]
1. Introduktion och datakaraktär (5 timmar)
Campusförlagd undervisning den 11 november, klockan 9–12 samt 13–15
Teorigenomgång (1 t): Introduktion till kursen, statistikens roll i utbildningsforskning, samt grundläggande begrepp (population/urval, mätning, datatyper, metoder för datainsamling).
Workshop i SPSS (4 t): Datainmatning, variabeldefinitioner, samt inledande dataorganisering. Detta moment är till för att säkerställa att alla deltagare har en fungerande mjukvarumiljö och grundläggande kunskaper i programmet.
Rekommenderad läsning: Kap. 1–2, 4.
2. Deskriptiv statistik, (5 timmar)
Nätbaserad undervisning [datum och tid meddelas inom kort]
Deltagarna uppmanas att se rekommenderade videor och läsa litteraturen före träffen.
Teorigenomgång (1 t): Genomgång av centralmått, spridning och symmetri.
Workshop i SPSS (4 t): Utökad praktisk tillämpning. Deltagarna genomför deskriptiva analyser på ett dataset, skapar diagram och tabeller, och övar på att tolka outputen.
Rekommenderad läsning: Kap. 2–3.
3. Deskriptiv statistik – bivariat (2 timmar)
Statistisk inferens och sampling (3 timmar)
Campusförlagd undervisning [datum och tid meddelas inom kort]
Pass 1
Teorigenomgång (1 t): Kort introduktion till bivariata samband och sambandsmått. Parametriska och icke-parametriska mått.
Workshop i SPSS (2 t): Praktik med bivariat analys och sambandsmått, skapa korstabeller (för kategoriska variabler) och använda spridningsdiagram. Fokus på att dokumentera datahantering och bearbetning.
Rekommenderad läsning: Kap. 3, 7, 8.
Pass 2
Teorigenomgång (1 t): Fokus på syftet med och principer för statistisk inferens, inklusive sampling distribution och mätning.
Workshop i SPSS (2 t): Introduktion till SPSS-syntax och logiken bakom koder/kommandon. Datatransformering och bearbetning med syntax för att förbereda data för inferentiell analys.
Rekommenderad läsning: Kap. 5.
4. Signifikans- och hypotesprövning (5 timmar)
Nätbaserad undervisning [datum och tid meddelas inom kort]
Teorigenomgång (1 t): Minimum för att definiera p-värde, nollhypotes och signifikansnivå. Normalfördelning och homogenitet i varianser
Workshop i SPSS (4 t): Genomföra signifikansprövningar av medelvärdesskillnader (t-tester). Betoning på tolkning av p-värdet och relationen mellan analysmetod och forskningsfråga.
Rekommenderad läsning: Kap. 9, 10, 11.
5, Korrelationsanalys (4 timmar)
Campusförlagd undervisning [datum och tid meddelas inom kort]
Teorigenomgång (0,5 t): Grunderna i korrelationskoefficienter.
Workshop i SPSS (3,5 t): Praktik med korrelationsanalys. Övning i att presentera och tolka resultaten i linje med vetenskapliga standarder.
Rekommenderad läsning: Kap. 7 (del).
6. Enkel linjär regression (3 timmar)
Metodologiska begränsningar och SPSS syntax (2,5 timmar)
Campusförlagd undervisning [datum och tid meddelas inom kort]
Pass 1
Teorigenomgång (1 t): Introduktion till regressionsmodellen (ekvationen, R-kvadrat).
Workshop i SPSS (2 t): Genomföra enkel linjär regression. Tolkning av regressionskoefficienter och presentation av regressionsmodellen.
Rekommenderad läsning: Kap. 3, 12, 13 (del).
Pass 2
Teorigenomgång (0,5 t): Kort genomgång av metodologiska och tekniska begränsningar.
Workshop i SPSS (2 t): Fokus på reproducerbarhet. Deltagarna övar på att skriva, spara och köra syntax för alla tidigare genomförda analyser för att dokumentera hela datahanterings- och analysprocessen. En diskussion förs om varför vissa val av analysmetod görs och de begränsningar som finns.
Rekommenderad läsning: Kap. 8 (Urval).
7. Sammanfattning och förberedelse - rapport
Nätbaserad undervisning [datum och tid meddelas inom kort]
Workshop (4 t): Helt fokuserad på den avslutande rapporten. Genomgång av rapportstruktur, krav på resultatpresentation, och djupgående diskussion kring tolkning av resultat, metodval och begränsningar.
Rekommenderad läsning: Repetition.
8. Support
Nätbaserad undervisning [datum och tid meddelas inom kort]
Handledning/Öppet hus (2 t): Support för frågor kring den avslutande rapporten.
Examination
Inlämning av avslutande rapport senast den 16 januari 2026 klockan 16.00.
Väl mött!
Moudud Alam och Madeleine Michaëlsson
|
|
Kontaktinformation |
|||
|
Moudud Alam Kursansvarig och lärare maa@du.se |
||||
|
|
|
Madeleine Michaëlsson Kursansvarig och lärare mmh@du.se |
||
Kurssammanfattning:
| Datum | Information | Sista inlämningsdatum |
|---|---|---|