Kursöversikt
Varmt välkomna till kursen Kommunikation och berättande i ett flerspråkigt klassrum för grundlärare årskurs F–3 (GPG2YG) vid Högskolan Dalarna. Kursen omfattar 15 högskolepoäng och är en del av er utbildning inom pedagogiskt arbete. Den ges på grundnivå och är förlagd till Institutionen för kultur och samhälle.
Kursen syftar till att fördjupa er förståelse för språkets och berättandets roll i undervisningen, särskilt i flerspråkiga lärmiljöer. Genom teoretiska och praktiska moment kommer ni att utveckla kompetenser som är centrala för att främja alla elevers kommunikativa förmåga.
Kursen är uppdelad i två delkurser:
Kursen är uppdelad i två delkurser om 7,5 hp vardera:
- Språkutveckling i ett flerspråkigt klassrum: Fokuserar på språkutvecklande arbetssätt, multimodala och estetiska lärprocesser samt barns bild-, musikskapande och lek i flerspråkiga klassrum.
- Berättande och multimodal gestaltning: Fokuserar på att analysera och levandegöra berättelser med olika medier och gestaltningsformer för att utveckla elevers kommunikativa kompetens.
Kursen genomförs med varierade arbetsformer såsom föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbeten och fältstudier. I kursen ingår obligatorisk campusträff som är v. 49, 1-2 december.
Vi hoppas att kursen ger dig inspiration och fördjupade kunskaper om hur estetiska arbetssätt kan användas för att stödja elevers språk-, kommunikations- och identitetsutveckling i undervisningen.
Vänligen,
Camilla Söderberg
Kursansvarig
| Litteraturlista | |
|
Kursansvarig Camilla Söderberg |
|
|
Undervisande lärare Elin Låby |
|
|
Erika Bomström Aho |
|
|
Susanne Rosén |
|
|
Sara Wass Johanna Severinsson |