Kursöversikt

En stor uppgift
med flera examinerande delmoment

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • beskriva lagar som reglerar användning av digital grafik
  • redogöra för centrala begrepp som används vid produktion av digital grafik
  • ge exempel på arbetsprocesser för statisk respektive rörlig grafik

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • planera arbetsprocess utifrån kravspecifikation
  • producera digital grafik utifrån tekniska krav
  • tillämpa strukturer som understödjer samverkan vid grafisk produktion
  • redovisa producerad digital grafik utifrån krav på retorik och syfte

Examination

  • Seminarium: 0,5 hp
  • Inlämningsuppgift: 6 hp
  • Muntlig redovisning: 1 hp

Upplägg

Kursupplägget är mycket enkelt. Vi jobbar med en stor uppgift som utmanar och utvecklar er förmåga att arbeta med digital bild. Ni tränar upp era förmågor genom att självdisciplinerat jobba med uppgiften varje dag förutom helger.

En gång per vecka har ni ett längre seminarium med mig där jag går igenom nya grejer och svarar på frågor om utmaningar ni stött på under föregående veckas arbete. Detta seminarium är obligatoriskt, då jag för varje tillfälle (inte det första) kommer att ge studenter i uppdrag att på direkten beskriva något vi gick igenom vid föregående veckas seminarium (mer om det kan ni läsa under "Seminarium" nedan).

Varje student ska vid tre tillfällen under kursens gång lämna ut sitt arbete med bilden till tre andra studenter som ger den korrektur (mer om det under "Inlämningsuppgift" nedan).

Uppgiften genomförs individuellt och varje student ansvarar helt för sin egen inlämning. Även om ni inte får ta över musen, ritplattan eller touch-padden och genomföra delar av uppgiften åt någon medstudent, så uppmuntrar jag er till att jobba tillsammans i större grupper. Jag skulle säga att det är helt avgörande att ni träffas i grupper på minst tre personer och genomför arbetet om ni inte ska fastna och om ni fastnar, så vill jag att ni söker er till ännu större grupper. Här måste ni lära av varandra då ni kommer snappa upp olika saker. Jag har kört den här typen av kurser längst av alla olika sorters kurser jag haft under mina nu 12 år på Högskolan Dalarna. Om ni inte träffas i grupper vid flera tillfällen per vecka och aktivt jobbar med uppgiften tillsammans vid de tillfällena, så kommer färre studenter klara kursen. Jag ber med andra ord även er som kan lite inom ämnet att stiga fram och delta i dessa grupper ni med och jag ber även er som är frågvisa att fortsätta vara så vid de tillfällen ni träffas i grupp. Träffas gärna i olika konstellationer då det ni vinner mest på är att samla perspektiv och sätt att lösa problem på. Ni lär er också supermycket på att testa att lära ut det ni precis upplever er ha förstått. Om ni jobbar på detta sätt så kommer ni ha goda förutsättningar att klara av seminariemomentet.

I slutet av uppgiften ska allt det ni genomfört redovisas muntligt, där krav kommer att ställas på innehållet men också på själva framförandet.

Underlag

Länk till bild

Bildlicens för kursbruk

Vem får din korrektur?

Seminarier (0,5 hp)

Varje vecka går jag under seminariet igenom nya saker. Jag kommer att vid varje seminarium ropa upp ett antal studenter som ska kunna ge olika lösningar på problem jag ger dem på plats. Det bygger alltid på saker de ska ha lärt sig från tidigare seminarier och egen träning.

Så är det alla seminarium förutom de två sista. Där ger jag er återkoppling på tillfälle 1 och tillfälle 2's inlämningar istället.

Inlämningsuppgift (6 hp)

Två parallella processer

Genomgående genom hela kursen så ska ni lösa samma uppgift på två olika sätt och med olika grad av frihet. Båda ska kunna motiveras muntligen och visas upp vid slutredovisningen men enbart en utav dem lämnas in för bedömning

Process A: Lärarens process

Arbeta enligt på seminarium och eventuella inspelade föreläsningar föreslagna metoder. Följ tekniska krav från första steget till sista: format, upplösning, färgrymd, lagerstruktur, maskarbete, namngivning och kvalité. Detta är den enda fil som lämnas in. Lager måste vara intakta.

Process B: Egen process

Välj metoder fritt. AI får användas under förutsättning att resultatet minst matchar referensen och att stegen är spårbara (ni kan vad som gjordes av AI tillsammans med tillhörande prompt). Inget material från denna process lämnas in, men du ska visa processen och motivera valen muntligt vid slutredovisningen.

Korrektur på tre arbeten

Ge tre skriftliga korrektur till klasskamrater som del av kursens arbete. Varje korrektur ska ange:

  1. Önskade åtgärder på bild angivet pedagogiskt, uppdelat i lager och färgkodat.
    • Ljusare = Gul #FFFF00
    • Mörkare = Olivgrön #828200
    • Ta bort = Röd #FF0000
    • Dämpa men inte ta bort helt = Orange #FF8800
    • Justera färg/ton = Grön #00FF00
    • Omforma = Blå #0000FF
    • Flytta = Svart #000000
  2. Förväntad ordning på åtgärder. Vilken ordningen ni tycker att personen ni ger korrektur till ska följa din angivna korrektur och varför. Det räcker med i stora drag.
  3. Förslag på verktyg för att möta föreslagen korrektur med god lagerstruktur, kvalitét och icke-destruktivt arbete i fokus. Korrekturen ska vara genomförbar och inte frångå uppgiftens tekniska krav. Korrekturen lämnas aldrig in utan redovisas muntligt. Läraren kan också be studenter att visa vilken korrektur de fått, under seminarier.

Inlämningskriterier

  • Endast en fil lämnas in: Arbetsfil från Process A med lager intakta enligt nedanstående tekniska krav:
    • Alla lager och justeringslager har döpts så att de tydligt och med lite text berättar vad de gör.
    • Strukturera lager, maska och gruppera och nyttja justeringslager så att det vid behov är lätt att backa, reducera och öka samt att det gör det lätt att jobba icke destruktivt.
    • Uppnå samma detaljrikedom, upplösning och ungefär samma ton som referensen i allt förutom det som upphovsrätten hindrar dig från att göra.
  • Inget material från Process B och inga korrektur lämnas in.
  • Filnamn vid inlämning:
    • Om filen med alla lager är mindre än 2 GB så sparar ni filen enligt efternamn_fornamn_GIK2LF_tillfalle_1.tif.
    • Om filen med alla lager är större än 2 GB så sparar ni filen enligt efternamn_fornamn_GIK2LF_tillfalle_1.psd.
  • Läs mer om deadline för respektive inlämningstillfälle och hur rättningen genomförs här.

Muntlig redovisning (1 hp)

Skärminspelad muntlig redovisning i mp4-format på 8 - 10 min och minst en upplösning för Full HD, som lämnas in och där följande gäller:

  • Du redovisar utfallet av båda parallella processerna och hur referensens kvalitet uppnåtts.
  • Lagar och rättigheter som reglerar användning av digital grafik samt hur du tagit hänsyn till dem i arbetet. Utgå från PRV Skolan Online och från vad du lärt dig på denna utbildning.
  • Du är noga med att använda begrepp inom digital produktion på ett korrekt sätt.
  • Jämförelse mellan lärarens process och din egen samt värdering av AI som verktyg vid denna typ av arbete och hur du tror att den kan komma att utvecklas.
  • Genomgång av den korrektur du själv givit till andra där fokus ligger på att snabbt visa hur den typen av korrektur såg ut och hur den skiljde sig mellan de tre studenter som du gav korrektur till.
  • Hur din fil och lagerstruktur stödjer samverkan och uppfyller tekniska krav.

Inlämningskriterier

  • Skärminspelad muntlig redovisning i mp4-format på 8 - 10 min och minst en upplösning för Full HD.
  • Döp i enligthet med efternamn_fornamn_GIK2LF_tillfalle_1.mp4
  • Läs mer om deadline för respektive inlämningstillfälle och hur rättningen genomförs här.

Bedömningsunderlag

  • Seminarieinsatser
  • Inlämnad arbetsfil från Process A
  • Muntlig redovisning där du visar Process B och de tre korrekturen samt lag- och begreppskunskap

Bedömningskriterier kopplade till lärandemål

Lärandemål Bedömningsfokus Kriterier för måluppfyllelse
Beskriva lagar som reglerar användning av digital grafik Muntlig redovisning Korrekt och relevant beskrivning utifrån PRV och utbildningens innehåll samt tydlig tillämpning i det egna arbetet.
Redogöra för centrala begrepp som används vid produktion av digital grafik Seminarier och muntlig redovisning Begrepp används korrekt och konsekvent när du redovisar och ger korrektur.
Ge exempel på arbetsprocesser för statisk respektive rörlig grafik Muntlig redovisning av två parallella processer Metoder och beslut redovisas och motiveras,.
Planera arbetsprocess utifrån kravspecifikation Muntlig redovisning av tre korrektur Tydlig sekvens, rätt medel och lagerstrategi, kravstyrt och praktiskt genomförbart.
Producera digital grafik utifrån tekniska krav Inlämnad fil från Process A Samtliga tekniska krav följda från start till export. Referensens kvalitetsnivå uppnådd.
Tillämpa strukturer som understödjer samverkan vid grafisk produktion Inlämnad fil + redovisning Namngivning, grupper och icke-destruktivitet möjliggör effektiv överlämning och samarbete.
Redovisa producerad digital grafik utifrån krav på retorik och syfte Muntlig redovisning Redovisning som riktar sig till läraren där retoriken är saklig och utan utsvävningar.

Villkor för AI-användning

  • Endast i egen process Process B