Kursöversikt

Kursinformation LP1074 Analys av musikproduktioner 7.5hp

Schema Outlook HTML: https://outlook.office365.com/owa/calendar/04fa702f5a3743f7a92dbb7fbb781917@du.se/67b2adfc8c18485b92989fbfddb4a2b817320066420323664385/calendar.html 

Schema iCal ICS: https://outlook.office365.com/owa/calendar/04fa702f5a3743f7a92dbb7fbb781917@du.se/67b2adfc8c18485b92989fbfddb4a2b817320066420323664385/calendar.ics 

Schema i TimeEdit: https://cloud.timeedit.net/hda/web/public/riq06y6Y056Z03QZ607569qQ67760955719550WQZ6oQZ9Q6Q6o.html

 

Välkommen till kursen LP1074 Analys av musikproduktioner 7.5hp ht25 (2025-08-29)

https://play.du.se/media/t/0_9btg9mqq

 

Kursansvarig lärare: Sören Johansson sjh@du.se

Berk Sirman bsi@du.se

Christer Malmgren cml@du.se

 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

· visa kunskap om musikproduktionsanalysens metodologiska förutsättningar

· genomföra och i både muntlig och skriftlig form redovisa musikproduktionsanalyser

· planera, genomföra och redovisa en musikproduktion som efterliknar en befintlig inspelning.

 

I kursen introduceras modeller, perspektiv och metoder för analys av musikproduktioner. Studenten genomför egna analyser av olika inspelningar samt analyserar och gestaltar en befintlig musikproduktion samt transformerar en produktion till en annan stil.

Kursen examineras löpande genom muntliga, skriftliga analysuppgifter med tillhörande klingande gestaltningar/musikproduktioner. Obligatorisk närvaro på föreläsningar, workshop, laborationer och redovisningsseminarium.

 

moment 1: Analysuppgift 1 (1,5 hp) 

Föreläsning och workshop med skriftlig redovisning.

lärare: Berk Sirman bsi@du.se

 

moment 2: Analysuppgift 2 (3 hp) Tre obligatoriska laborationer med muntliga, klingande och uppgifter som redovisas för respektive lärare.

Lab 1 Melodianalys, lärare Sören Johansson sjh@du.se

Lab 2 Rytm och stilanalys, lärare Sören Johansson sjh@du.se

Lab 3 Harmonianalys, lärare Christer Malmgren cml@du.se 

 

moment 3: Produktionsprojekt (3 hp) 

Föreläsning, handledning, klingande, skriftlig och muntlig redovisning. Lärare: Sören Johansson sjh@du.se

Uppgiften för moment 3 introduceras vid kursintroduktionen.

 

All undervisning sker i Mediehuset, Dalregementet Falun. Kom ihåg att ta med hörlurar och använd keyboard med pianotangenter under alla laborationer och handledning. Uppgifterna till momenten delas ut vid föreläsningar och laborationer.

I kursrummet finns tre grupper för självinskrivning för max 8 studenter.

 

För betyget G krävs aktivt deltagande vid laborationer, seminarier och att 
alla kursuppgifter är godkända av respektive lärare.

För VG krävs att
- huvuduppgiften moment 3 redovisas med en kreativ och kommunikativ klarhet muntligt och skriftligt samt att bedömningar av eget och andras arbeten sker med ett nyanserat kritiskt förhållningssätt. Dessutom krävs VG på något av de två övriga momenten och att uppgifterna lämnas in inom föreskriven tid.

 

 

Kurslitteratur

Moylan, W. (2015;2014;). Understanding and crafting the mix: The art of recording (Third;3; ed.). Focal Press. https://doi.org/10.4324/9780203758410Links to an external site. (Finns som e-bok via Högskolan Dalarnas bibliotek)

Izhaki, R. (2023). MIXING AUDIO: Concepts, practices, and tools (Fourth ed.). FOCAL. (Finns som e-bok via Högskolan Dalarnas bibliotek)

Ternhag, Gunnar (2009). Vad är det jag hör? Analys av musikinspelningar – en vägledning. Göteborg: Ejeby. (79s) ISBN 978-91-88316-50-9

Moore, Allan F. (2013). Song Means : Analysing and Interpreting Recorded Popular Song, Ashgate Popular and Folk Music Series.
(Hela boken tillgänglig på ebrary genom HDa:s bibliotek)

Moylan, W. (2020). Recording analysis : how the record shapes the song (1 uppl.). New York, NY: Routledge. ISBN: 9781138667075

 

Rekommenderad litteratur:

Gullö, Jan-Olof professor musik- och medieproduktion Kungl. Musikhögskolan i Sthlm KMH

https://www.kmh.se/forskning/mot-vara-forskare/jan-olof-gullo.html

Gullös publikationer i DiVA

https://diva-portal.org/smash/resultList.jsf?aq2=%5B%5B%5D%5D&af=%5B%22personName%3A%5C%22Gull%C3%B6%2C+Jan-Olof%5C%22%22%5D&searchType=SIMPLE&sortOrder2=title_sort_asc&query=Gull%C3%B6&language=sv&aq=%5B%5B%5D%5D&sf=all&aqe=%5B%5D&sortOrder=dateIssued_sort_desc&onlyFullText=false&noOfRows=50&dswid=7535

 

Lefford, Nyssim associate professor Luleå Universitet publikationer https://www.ltu.se/en/staff/n/nyssim-lefford

 

Anthony, B. (2023). Music production cultures: Perspectives on popular music pedagogy in higher education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003055099

Bennett, S. (. p. (2019;2018;). Modern records, maverick methods: Technology and process in popular music record production 1978-2000. Bloomsbury Academic. (Finns som e-bok via Högskolan Dalarnas bibliotek)

Gibson, David & Curtis, Maestro (2004). The Art of Producing: How to Produce an Audio Project. ProAudio Press; 1 ed. (290 s). ISBN 1-93114-044-8 (En pdf på några sidor av Gibson & Curtis finns i kursrummet. Boken är tyvärr numera svår att få tag i men studenter har hittat den som pdf och som videoklipp på YouTube.)

The Art of Mixing - Panning

 

Om kompositionstekniken som kallas för KONTRAPUNKT. Mattias Lundberg förklarar.

https://anekdot.se/bildningspoddavsnitt/kontrapunkt/

 

Film "Under the Volcano" Official trailer 2021 https://youtu.be/nWf7_eXZ-bo?si=RsiiOqKcaHlRIj2M

 

Youtuber: Sara Carter Using Reference Tracks For Mixing (So your mixes sound great everywhere!)Links to an external site.

Bennett, S. (. p. (2019). Modern records, maverick methods: Technology and process in popular music record production 1978-2000. Bloomsbury Academic. https://doi.org/10.5040/9781501344138

 

Forskning om groove-baserad musik: Hans T.Zeiner-Henriksen Oslo Universitet Musikvetenskap https://www.hf.uio.no/imv/english/people/aca/tenured/hanst/index.htmlLinks to an external site.

Bobby Owsinski Inner Circle podcast https://bobbyoinnercircle.com/Links to an external site.

 

Adam Neely video Mashups music theory

https://youtu.be/gzZkqD-lRtc?si=TWG6rxgVy2luYl9a

 

Joe Bennet video copyright in pop music https://youtu.be/l72rhp0b6F0Links to an external site. 

J. Allan, and S.  Leijonhufvud, "Listener Preferences in Streamed Music," J. Audio Eng. Soc., vol. 70, no. 3, pp. 156-176, (2022 March.). doi: https://doi.org/10.17743/jaes.2021.0060

 

Burlin, T. (2008). Det imaginära rummet: inspelningspraxis och produktion av konstmusikfonogram i Sverige 1925-1983. Diss. Göteborg : Göteborgs universitet, 2008. Göteborg.

 

Burgess, R. J. (2014). The history of music production. Oxford University Press.

Brøvig-Hanssen, R., & Danielsen, A. (2016). Digital signatures : the impact of digitization on popular music sound. Retrieved from http://ebookcentral.proquest.comLinks to an external site.

De Man, Brecht & Reiss, Joshua D (2015). ”Analysis Of Peer Reviews In Music Production” Journal on the Art of Record Production Issue 10 http://arpjournal.com/analysis-of-peer-reviews-in-music-production/Links to an external site.

Lilliestam, Lars (2012) ”Att lyssna på musik:
Från lyssnartypologier till intervjuer med verkliga människor”, Svensk tidskrift för musikforskning vol. 94–2012 http://www.musikforskning.se/stm/STM2012/STM2012Lilliestam.pdfLinks to an external site.

Renman Claesson, K. & Wainikka, C. (2014). Konstjuridik: med konstnären i fokus. (1. uppl.) Stockholm: Norstedts juridik.

Zagorski-Thomas, Simon (2014). The Musicology of Record Production, Cambridge University Press.

Tre videoklipp av Simons föreläsning i Mediehuset 16 oktober 2015

Simon Zagorski Thomas1 https://youtu.be/fssdOVjyBjQLinks to an external site.

Simon Zagorski Thomas2 https://youtu.be/3ZUfE1P-TIULinks to an external site.

Simon Zagorski Thomas3 https://youtu.be/dR1xPYmpNxgLinks to an external site.

Art of Record Record Production länk till konferens och journal https://www.artofrecordproduction.com/Links to an external site.

 

Journal of Music Production Research JMR (Journal) 

https://musicproductionresearch.org/jmpr

 

Larsen, H. (1998). Att överlista mediet [Elektronisk resurs] : teknike(r)n i rockmusiken under 50- och 60-talen. STM-online. (1998(1:1)). https://publicera.kb.se/stm-sjm/article/download/56401/45191?inline=1

 

Juslin, P.N. & Sloboda, J.A. (red.) (2010). Handbook of music and emotion: theory, research, and applications. Oxford: Oxford University Press.

Tagg, P. (2013). Music's meanings: a modern musicology for non-musos. New York: Mass Media Music Scholars' Press.

Wadhams, W., Nathan, D. & Gedutis, S. (2001). Inside the hits. Boston, MA: Berklee Press.

Lilliestam, L. (2003). Bilderna av Kent [Elektronisk resurs]: en fallstudie av musikjournalistik, autenticitet och musikmytologi. STM-online. (2003(6)).

 

Profilprodukt-2207.jpg  Kursplan LP1074 Analys av musikproduktioner