Kursöversikt
Välkommen till "MD1103 Matematisk problemlösning i skolan"!
I kursen introduceras nationell såväl som internationell forskning om hur elever lär matematik och hur undervisningen kan organiseras, genomföras, diskuteras och följas upp. Särskild vikt läggs vid den studerandes egna matematiska förmågor, kunskaper och utvecklandet av ett matematiskt språk. Via matematisk problemlösning ges den studerande möjlighet att skapa matematiska problem samt anpassa, variera och kommunicera matematik på sätt som gör det möjligt för elever att utveckla sina matematiska kunskaper. Tillfälle ges även att ta del av och kritiskt granska elevlösningar av matematiska problem.
Under den här kursen kommer du att erbjudas tillfälle att utveckla din förmåga att:
- redogöra för olika vetenskapliga teorier och forskningsrön såväl nationella som internationella, som behandlar matematisk problemlösning i skolan,
- kommunicera matematik i tal, skrift och bild,
- använda olika matematiska idéer, uttrycksformer och representationsformer vid problemlösning,
- kreativt skapa, formulera och lösa problem som inte har en given lösning,
- tolka och kritiskt granska elevlösningar samt visa förståelse för den matematiska progressionen i elevers lärande,
- analysera undervisning i matematisk problemlösning på ett vetenskapligt sätt.
Ett prelimnärt kurschema finns här Preliminärt schema GMD2AR MD1103 VT25 Uppdaterat 202503011.pdf
Kontaktinformation |
||||
Jeff Gracie Kursansvarig |
||||
|
Emma Knutsson Lärare |
|||
|
Sharmin Söderström Lärare |
|||
|
Maria Walla Lärare
|
Kurssammanfattning:
Datum | Information | Sista inlämningsdatum |
---|---|---|