Kursöversikt
Verksamhetsförlagd utbildning för lärare, VAL.
Välkommen till kursen Verksamhetsförlagd utbildning för lärare, VAL. Vår förhoppning är att informationen här ska ge dig en god bild av vad som väntar dig under kursens gång och att du ska uppleva kursen som både intressant och utvecklande. Det som gör kursen lite speciell är inte bara att det är en vfu-kurs utan att den också till väsentlig del är en integrerad del av din lärartjänst, vilket gör kursen skolnära. Kursen kommer också, inte minst tack vara inriktningen på seminarieuppgifter, att ge dig goda möjligheter till att följa upp och analysera delar av den egna undervisningen på ett sätt som det mycket sällan ges tid och möjlighet till. Vår samlade förhoppning är att kursen genom sitt upplägg ska ge dig möjligheter till att utveckla ditt lärarskap och bidra till att göra dig till en mer kompetent och medveten lärare.
Din vfu-grundande undervisning
Kursen går med en studietakt på 25 procent och pågår under hela terminen. Under den verksamhetsförlagda delen av kursen (vfu) ska en del av din lärartjänst, ca 4-5 timmar per vecka, utgöra den vfu-grundande undervisningen. Vilken del av din tjänst som lämpar sig bäst för att utgöra den vfu-grundande undervisningen är något som du i samråd med din vfu-handledare och med utgångspunkt från nedanstående punkter ska diskutera er fram till. När ni har enats om ett upplägg upprättas en individuell vfu-studieplan som kommer att vara din ”färdplan” under hela vfu-kursen och något som vi kommer att återkoppla till i slutet av kursen.
Schemalagd handledning och trepartssamtal
Av erfarenhet så vet vi att det är viktigt att du och din handledare tar er tid att inledningsvis prata ihop er om hur ni ska lägga upp er handledning. I vissa fall är det att föredra att schemalägga en återkommande veckotid där båda är införstådda med att tid finns avsatt för en kort avstämning och möjlighet till att diskutera frågor och funderingar som dykt upp i undervisningen. I andra fall kan det passa bättre att man för varje tvåveckorsperiod hittar luckor som lämpar sig bäst för handledande samtal. Oavsett så är det viktigt att ni båda är överens om ett fungerande upplägg som passar er båda.
Utöver de återkommande handledningssamtalen ska också tid avsättas för att din vfu-handledare vid minst fyra olika tillfällen observerar dina lektioner och att det i anslutning till detta också avsätts tid för handledningssamtal. Syftet med dessa handledningssamtal är att både vara formativt framåtblickande och uppföljande men att klassrumsobservationerna också fungerar som ett värdefullt underlag för handledarens avslutande bedömning.
Skulle det mot förmodan dyka upp något problem eller oklarheter kring organisering av handledarskapet, oklarheter kring bedömningen, studentens möjlighet till måluppfyllelse, eller något annat som rör vfu;n så är det viktigt att vfu-handledaren i ett tidigt skede tar kontakt med kursansvarig. Under VFU-perioden kommer vi att genomföra ett trepartssamtal där student, vfu-handledare och seminarieledare träffas i zoom för att göra en lägesavstämning.
Bloggar och värdet av att dokumentera den egna vfu;n
Delar av kursen mål handlar om att utveckla förmågor som är värdefulla för yrkesutövningen, som tex. att kritiskt analysera och diskutera den egna undervisningen. För att utveckla sina förmågor krävs en självinsikt kring sina egna styrkor och svagheter och hur dessa sen ska förvaltas och vidareutvecklas på bästas sätt. Att också ha kunskaper om vilka lärandemål som ska utvecklas är förstås också av grundläggande betydelse. I slutet av kursen ska du såväl skriftligt som muntligt och med utgångspunkt från kursens mål kunna säga något om den egna utvecklingen under kursens gång. Ett stort stöd i detta arbete är att hitta former för att redan från början av kursen och därefter fortlöpande göra noteringar kring utmaningar, insikter och lärdomar under vfu;n. Vår erfarenhet är att dessa anteckningar är till stort stöd när du vid slutet av kursen ska göra en tillbakablick och en dokumentation av dina samlade undervisningserfarenheter.
Kontaktinformation |
||||
Nicola Nerström Kursansvarig nne@du.se |
||||
|
Lars Linder Lärare lld@du.se |
|||
|
Namn "Roll i kursen" "användarnamn"@du.se |