Kursöversikt
Välkommen till "GMD2BH Matematikdidaktik I"!
Kursen är en introduktion till matematikdidaktik som vetenskapsområde och undervisningspraktik. I kursen behandlas olika perspektiv på matematik som vetenskap och matematik som skolämne samt kunskap, lärande och undervisning i matematik. Matematikdidaktiska begrepp studeras och reflekteras kritiskt utifrån vetenskapliga källor, rådande styrdokument, egna och andras erfarenheter och observationer. Vidare studeras huvudsakligen förutsättningar för undervisningens organisering utifrån matematiska kunskapsområden och uppgifter, elevers förkunskaper, klassrumsinteraktion och klassrumsnormer. I den muntliga och skriftliga vetenskapliga processen behandlas kraven på vetenskaplig förankring.
Under den här kursen kommer att erbjudas tillfälle att utveckla din förmåga att:
- redogöra för och problematisera, såväl skriftligt som muntligt, matematikdidaktiska forskningsresultat
- kritiskt och självständigt reflektera över egna och andras erfarenheter utifrån matematikdidaktiska källor
- identifiera och redogöra för olika perspektiv på matematik som vetenskap och som skolämne
- analysera och beskriva undervisning, lärande och matematiska kunskaper med matematikdidaktiska begrepp som ingår i kursen
- redogöra för och problematisera matematikundervisning i grundskolans årskurs 7–9 eller gymnasiet i relation till olika perspektiv på lärande
- planera för, problematisera och motivera matematikundervisning för årskurs 7–9 eller gymnasiet utifrån aktuella styrdokument, matematikdidaktiska teorier och undervisningshjälpmedel.
Ett prelimnärt kurschema hittar du via länken Moduler i menyfältet till vänster, i modulen Allmän information.
Kontaktinformation |
||||
Jeff Gracie jgc@du.se |
||||
|
Marit Halldén mhe@du.se |
|||
|
|
Kurssammanfattning:
Datum | Information | Sista inlämningsdatum |
---|---|---|