Kursöversikt
KURSINFORMATION
Lärandemål
- använda centrala begrepp inom grafisk produktion.
- producera grafiskt material med sådan kvalitet som fordras för att arbeta med produktion inom det område som utbildningen avser.
- reflektera över behov av ytterligare kunskap och egen kompetensutveckling inom området för grafisk produktion,
- reflektera över den grafiska produktionens roll i samhället inbegripet hållbarhetsperspektiv och människans ansvar.
Examinationsformer och betyg
Examination sker genom inlämningsuppgifter i tre delar. Som betygsskala på hel kurs används U–G. Betyg rapporteras på respektive uppgift enligt:
- Inlämningsuppgift: teori – 1 hp | U–G
- Inlämningsuppgift: produktion – 5 hp | U–G
- Inlämningsuppgift: reflektion – 1,5 hp | U–G
För godkänt på hel kurs krävs godkända resultat på samtliga uppgifter.
Kursupplägg
Kursen är uppdelad i två delar à fem veckor vardera och riktar sig till studenter i årskurs 3. Kursen kräver stort eget ansvar och bygger på peer-to-peer-granskning, undervisning och hjälp i seminarieform, kompletterat med handledning från lärare.
Under vecka 4–8 arbetar studenterna i grupper med ett av tre områden:
- Tryck för produkt (t.ex. etiketter och liknande)
- Tryck för magasin/bok
- 3D på webben (three.js)
- Workshopupplägg
- Manual/tutorial
Under vecka 9–13 ska grupperna splittras och varje student följer då varandras manualer eller tutorials. Varje student genomför alltså fyra mindre projekt – ett för varje område som tagits upp – och reflekterar över styrkor och svagheter i de olika manualerna inklusive de begränsningar som uppstår i produktionen. Denna individuella del motsvarar resterande halva av Inlämningsuppgift: produktion – 5 hp samt Inlämningsuppgift: reflektion – 1,5 hp.
Ingen schemalagd föreläsning ges, utan studenterna stödjer varandra genom peer-to-peer-lärande: diskussion, ömsesidig hjälp och feedback. Lärare ger handledning för att säkerställa att studenterna inte missar väsentliga aspekter av sin valda inriktning.
EXAMINERANDE MOMENT
Examinerande moment
- Teori (1 hp)
- Produktion (5 hp)
- Reflektion (1,5 hp)
Inlämningsuppgift: teori (1 hp)
Överblick
Denna uppgift innebär att studenterna ska inhämta och bearbeta relevant litteratur och teoretisk grund inom det valda området (t.ex. tryck för produkt, tryck för magasin/bok eller 3D på webben). Teorin ska lägga grunden för det kommande workshopupplägget och manualen/tutorialen.
Utförande
- Läsning av kurslitteratur och självvald litteratur/artiklar anpassade till det valda området.
- Identifiering av viktiga begrepp och principer som styr produktionsprocessen.
- Dokumentation av hur teorin kopplas till det praktiska genomförandet i workshopen och manualen.
Bedömningskriterier
- Förmåga att välja och tillämpa relevant teori som grund för workshop och manual.
- Tydlighet i hur de teoretiska resonemangen motiverar produktionens innehåll och form.
- Förmåga att reflektera kritiskt över använda källor.
Inlämningsuppgift: produktion (5 hp)
Överblick
Produktionsuppgiften är uppdelad i två faser: en gruppdel (vecka 4–8) och en individuell del (vecka 9–13). I gruppdelen skapas workshopupplägget och manualen/tutorialen. I den individuella fasen följer varje student övriga gruppers manualer och genomför mindre projekt enligt anvisningarna.
Utförande
- Gruppdel (vecka 4–8):
- Planera och utforma en 4-timmars workshop.
- Ta fram en manual/tutorial som bygger på teoretiska principer.
- Samarbeta med gruppen för att säkra innehåll och genomförbarhet.
- Individuell del (vecka 9–13):
- Följ de olika gruppernas manualer/tutorials.
- Skapa tre mindre projekt (ett per erhållen manual).
- Följa instruktioner noggrant och dokumentera eventuella hinder eller förtydliganden.
Bedömningskriterier
- Relevans och tydlighet i workshopupplägg samt manual/tutorial.
- Kvaliteten på genomförda projekt, bedömt utifrån yrkesmässiga krav på grafisk produktion.
- Förmåga att samarbeta i grupp och samtidigt ta ansvar för det individuella momentet.
- Följdriktighet mellan teoretisk grund och praktiskt utförande.
Inlämningsuppgift: reflektion (1,5 hp)
Överblick
Reflektionsuppgiften består av att studenten utvärderar de färdigheter, tekniker och teorier som tillämpats under kursen. Fokus ligger även på att identifiera styrkor och svagheter i övriga gruppers manualer/tutorials, samt på hållbarhetsaspekter, individuellt lärande och fortsatt kompetensutveckling.
Utförande
- Dokumentera hur varje manual eller workshopupplägg upplevdes i praktiken.
- Beskriv hur teorin påverkade de valda design- och produktionslösningarna.
- Analysera kritiskt hållbarhetsaspekter och samhällsansvar i olika metoder och material.
- Resonera kring fortsatt lärande och identifiera eventuella kunskapsluckor.
Bedömningskriterier
- Förmåga att kritiskt granska och utvärdera workshop- och manualuppläggens användbarhet.
- Reflektion kring egen lärandeprocess och identifiering av framtida kompetensbehov.
- Inkludering av hållbarhetsperspektiv och reflektion över samhällsansvar.
- Tydlighet och struktur i den skriftliga redovisningen.
POLICYER
Policyer
KONTAKT
Kontakt
Namn | E-post | Roll |
---|---|---|
Alexander Karlsson | alk@du.se | Lärare, Examinator och Koordinator |