Kursöversikt

Kursinformation LP1074 Analys av musikproduktioner 7.5hp ht24

Schema HTML:

Schema ICAL:

 

Välkommen till kursen LP1074 Analys av musikproduktioner 7.5hp ht24 (uppdaterad 2024-08-12)

Kursansvarig lärare: Sören Johansson sjh@du.se

lärare Berk Sirman bsi@du.se

lärare Christer Malmgren cml@du.se

 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

· visa kunskap om musikproduktionsanalysens metodologiska förutsättningar

· genomföra och i både muntlig och skriftlig form redovisa musikproduktionsanalyser

· planera, genomföra och redovisa en musikproduktion som efterliknar en befintlig inspelning.

 

I kursen introduceras modeller, perspektiv och metoder för analys av musikproduktioner. Studenten genomför egna analyser av olika inspelningar samt analyserar och gestaltar en befintlig musikproduktion samt transformerar en produktion till en annan stil.

Kursen examineras löpande genom muntliga, skriftliga analysuppgifter med tillhörande klingande gestaltningar/musikproduktioner.

 

moment 1: Analysuppgift 1 (1,5 hp) 

Föreläsning och workshop med skriftlig redovisning, lärare Berk Sirman bsi@du.se

moment 2: Analysuppgift 2 (3 hp) Tre laborationer med muntliga, klingande och uppgifter som redovisas i midi/noter:

Lab 1 Melodi, lärare Sören Johansson sjh@du.se

Lab 2 Rytm och stil, lärare Sören Johansson sjh@du.se

Lab 3 Harmonik, lärare Christer Malmgren cml@du.se 

 

moment 3: Produktionsprojekt (3 hp) 

Föreläsning, muntlig handledning, klingande, skriftlig och muntlig redovisning Sören Johansson sjh@du.se

Uppgiften för moment 3 introduceras vid kursintroduktionen.

 

För höstterminen 2024 är kursen planerad för campus. Lokaler är bokade i Mediehuset, Dalregementet i Falun. Kom ihåg att ta med hörlurar och använd keyboard med pianotangenter under alla laborationer och handledning. Uppgifterna till momenten delas ut vid föreläsningar och lab. Lärarna ger muntlig respons på uppgifterna under lab och seminarier. I kursrummet finns tre grupper för självinskrivning för max 9 studenter.

 

För betyget G krävs aktivt deltagande vid laborationer, seminarier och att
alla kursuppgifter är godkända av respektive lärare.

För VG krävs att
- huvuduppgiften moment 3 redovisas med en kreativ och kommunikativ klarhet muntligt och skriftligt samt att bedömningar av eget och andras arbeten sker med ett nyanserat kritiskt förhållningssätt. Dessutom krävs VG på något av de två övriga momenten och att uppgifterna lämnas in inom föreskriven tid.

 

 

Kurslitteratur

Gibson, D., & Curtis, M. (2005). The art of producing : how to produce an audio project (1 uppl.). Boston, MA: ArtistPro/Thomson Course Technology PTR. ISBN: 1-93114-044-8

 (En pdf med några sidor av Gibson & Curtis 2005 finns i kursrummet. Boken finns på HD.a bibliotek men är tyvärr numera svår att få tag i. Viktiga koncept finns som videoklipp på YouTube.)

The Art of Mixing - Panning

Moylan, W. (2020). Recording analysis : how the record shapes the song (1 uppl.). New York, NY: Routledge. ISBN: 9781138667075 (Hela boken tillgänglig på ebrary genom HDa:s bibliotek)

Izhaki, Roey (2018). Mixing Audio, Second Edition - Concepts, Practices and Tools. Elsevier Science & Technology (Third;3; ed). ISBN 978-0240522227
(Hela boken tillgänglig på ebrary genom HDa:s bibliotek) (2023 kom fjärde upplagan med tillägg om mastering. Finns på HD.a bibliotek men inte som e-bok. I faställd kurslitteratur är andra upplagan angiven.)

Ternhag, Gunnar (2009). Vad är det jag hör? Analys av musikinspelningar – en vägledning. Göteborg: Ejeby. (79s) ISBN 978-91-88316-50-9

Moylan, W. (2020). Recording analysis : how the record shapes the song (1 uppl.). New York, NY: Routledge. ISBN: 9781138667075 (Finns som e-bok via Högskolan Dalarnas bibliotek)

 

 

Rekommenderad litteratur:

Moylan, W. (2015;2014;). Understanding and crafting the mix: The art of recording (Third;3; ed.). (Finns som e-bok via Högskolan Dalarnas bibliotek)

 

Om kompositionstekniken som kallas för KONTRAPUNKT. Mattias Lundberg förklarar.

https://anekdot.se/bildningspoddavsnitt/kontrapunkt/

 

Film "Under the Volcano" Official trailer 2021 https://youtu.be/nWf7_eXZ-bo?si=RsiiOqKcaHlRIj2M

Youtuber: Sara Carter Using Reference Tracks For Mixing (So your mixes sound great everywhere!)Links to an external site.

Forskning om groove-baserad musik: Hans T.Zeiner-Henriksen Oslo Universitet Musikvetenskap https://www.hf.uio.no/imv/english/people/aca/tenured/hanst/index.htmlLinks to an external site.

Bobby Owsinski Inner Circle podcast https://bobbyoinnercircle.com/Links to an external site.

Adam Neely video Mashups music theroy https://youtu.be/gzZkqD-lRtcLinks to an external site.

Joe Bennet video copyright in pop music https://youtu.be/l72rhp0b6F0Links to an external site. 

J. Allan, and S.  Leijonhufvud, "Listener Preferences in Streamed Music," J. Audio Eng. Soc., vol. 70, no. 3, pp. 156-176, (2022 March.). doi: https://doi.org/10.17743/jaes.2021.0060

 

Burlin, T. (2008). Det imaginära rummet: inspelningspraxis och produktion av konstmusikfonogram i Sverige 1925-1983. Diss. Göteborg : Göteborgs universitet, 2008. Göteborg.

Bennett, S. (. p. (2019;2018;). Modern records, maverick methods: Technology and process in popular music record production 1978-2000. Bloomsbury Academic.

Burgess, R. J. (2014). The history of music production. Oxford University Press.

Brøvig-Hanssen, R., & Danielsen, A. (2016). Digital signatures : the impact of digitization on popular music sound. Retrieved from http://ebookcentral.proquest.comLinks to an external site.

De Man, Brecht & Reiss, Joshua D (2015). ”Analysis Of Peer Reviews In Music Production” Journal on the Art of Record Production Issue 10 http://arpjournal.com/analysis-of-peer-reviews-in-music-production/Links to an external site.

Lilliestam, Lars (2012) ”Att lyssna på musik:
Från lyssnartypologier till intervjuer med verkliga människor”, Svensk tidskrift för musikforskning vol. 94–2012 http://www.musikforskning.se/stm/STM2012/STM2012Lilliestam.pdfLinks to an external site.

Renman Claesson, K. & Wainikka, C. (2014). Konstjuridik: med konstnären i fokus. (1. uppl.) Stockholm: Norstedts juridik.

Zagorski-Thomas, Simon (2014). The Musicology of Record Production, Cambridge University Press.

Tre videoklipp av Simons föreläsning i Mediehuset 16 oktober 2015

Simon Zagorski Thomas1 https://youtu.be/fssdOVjyBjQLinks to an external site.

Simon Zagorski Thomas2 https://youtu.be/3ZUfE1P-TIULinks to an external site.

Simon Zagorski Thomas3 https://youtu.be/dR1xPYmpNxgLinks to an external site.

Art of Record Record Production länk till konferens och journal https://www.artofrecordproduction.com/Links to an external site.

 

Larsen, H. (1998). Att överlista mediet [Elektronisk resurs] : teknike(r)n i rockmusiken under 50- och 60-talen. STM-online. (1998(1:1)).

http://musikforskning.se/stmonline/vol_1/andra/Larsen.php?menu=3Links to an external site.

Juslin, P.N. & Sloboda, J.A. (red.) (2010). Handbook of music and emotion: theory, research, and applications. Oxford: Oxford University Press.

Tagg, P. (2013). Music's meanings: a modern musicology for non-musos. New York: Mass Media Music Scholars' Press.

Wadhams, W., Nathan, D. & Gedutis, S. (2001). Inside the hits. Boston, MA: Berklee Press.

Lilliestam, L. (2003). Bilderna av Kent [Elektronisk resurs]: en fallstudie av musikjournalistik, autenticitet och musikmytologi. STM-online. (2003(6)).

 

Profilprodukt-2207.jpg  Kursplan LP1074 Analys av musikproduktioner

Litteraturlista