Kursöversikt
INNEHÅLLSFÖRTECKNING:
Kursansvarig: Totti Allard
Mail: taa@du.se
Kursschema för prenumeration ics
1. Introduktion
2. Lärandemål
3. Kursens innehåll
4. Arbetsformer
5. Teknik
6. Examinationsformer
7. Bedömningskriterier
8. Examinationstillfällen
9. Kommunikation
10. Närvaro och frånvaro
11. Inlämning och arkivering
- INTRODUKTION
Kursen omfattar såväl teoretiskt som praktiskt kunskapande kring den rörliga bildens tekniska uppbyggnad, hur den produceras med hjälp av kamera och bearbetas med hjälp av redigeringsverktyg, samt hur dessa verktyg fungerar. Även grundläggande ljusteknik, ljussättning, ljudinspelning och ljudläggning studeras. Du övar dig till grundläggande färdigheter och når insikter i en produktions materialitet, arbetsflöde, organisation, berättarstruktur och estetik. Bildkomposition, perception och bildanalys är en viktig del i kursen för att du ska lära dig att kommunicera med bild.
Du ska alltså få lära dig grunderna i att filma och redigera. Du ska även få genomgång av ljus och ljud. Modulerna tillgodogör du dig genom workshops, föreläsningar, seminarier och produktionsuppgifter för att få en förståelse kring hur du producerar och hur du hanterar teknik och förstår gestaltning inom rörlig bild. Du kommer att få bekanta dig med produktionsprocesser i alla delar som förproduktion, inspelning och postproduktion. Du kommer också att få träna dig i akademiskt skrivande, det görs genom att referera och skriftligt redogöra för teoretiska perspektiv. Du kommer att arbeta i grupp och kursen syftar till gott samarbete.
Ni kommer alla att behöva införskaffa en egen hårddisk.
2. LÄRANDEMÅL
Efter avslutad kurs ska du som student kunna:
- redogöra för betydelsen av berättandestruktur, scenografi, regi, foto, ljussättning och ljud i samband med kommunikation med rörlig bild
- redogöra för och tillämpa grunderna i färglära, bildkomposition, bildanalys och perception i samband med gestaltning i bild
- planera och genomföra enkla, genretrogna filmproduktioner
- redogöra för funktioner hos och hantera kamera- och ljudutrustning samt redigeringsverktyg
- redogöra för ljussättningens grunder och göra enklare ljussättningar
- tillämpa grundläggande principer för klippning och klippa filmdialog
- hantera grundläggande processer för filhantering, digital mediaformat, visning och webbdistribution
- förhålla sig kritiskt till ett audiovisuellt budskap
- kritiskt granska och diskutera egna och andras produktioner
- samarbeta i projektform.
3. KURSENS INNEHÅLL
Modul 1* tillgodo gör du dig genom kameraworkshops, ljusworkshops, ljudworkshops och föreläsningar för att uppnå lärandemål: 4, 5 och 7.
Modul 2* tillgodo gör du dig genom att producera gestaltande övningar i grupp för att uppnå lärandemål 3, 6, 7, 8, 9 och 10
Modul 3* tillgodo gör du dig genom en individuell praktisk övning för att uppnå lärandemål: 3, 4, 6, 7, 8 och 9.
Modul 4* tillgodo gör du dig genom föreläsningar och uppgift i bildkunskap för att uppnå lärandemål: 1 och 2
Modul 5* tillgodo gör du dig genom en skriftlig uppgift för att uppnå lärandemål: 1, 2 och 8.
* Se vad modulerna examinerar under punkt 6: Examinationsformer
4. ARBETSFORMER
Ni tillgodogör er kursen i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Även produktionsorienterade uppgifter förekommer.
Ni jobbar både i grupp och individuellt med teoretiska samt praktiska arbetsuppgifter. Den gruppindelning som görs av kursansvarig ska behållas genom hela kursen eftersom samarbete inom gruppen ingår som del i utbildningen.
FÖRELÄSNINGAR ÄR ”FRIVILLIGA” PÅ HÖGSKOLAN DALARNA, MEN DET FUNGERAR INTE PÅ VÅRA KANDIDATUTBILDNINGAR I MEDIEHUSET.
Vi tar ofta in gästföreläsare som producenter, filmare och klippare, de och ofta våra egna föreläsningar behandlar sånt som inte finns att hitta i kurslitteratur och går därför inte alltid att komplettera på något sätt. Så gällande föreläsningar bör studenten närvara eftersom den innehåller kunskapsmaterial som kan ingå i en tentamen eller skriftlig examination. Om man måste avstå att närvara bör man ta del av annan students anteckningar från föreläsningen. Ofta, men inte alltid, lägger föreläsaren ut kringdokument och Power Pointpresentation på Canvas, däremot inte själva föreläsningen.
Alla uppgifter, både skriftliga och gestaltande publiceras i kursrummet och uppgiften anger syftet med uppgiften och vilket moment som examinerar vad.
5. TEKNIK
Skolan har tillgång till avancerad produktionsteknik. För att du ska kunna utnyttja tekniken på bästa sätt så har vi en lärande progression vad gäller tillgången av skolans teknikresurser. Varje kurs under din utbildning har teknik anpassats till kursens innehåll och lärandemål.
Introduktionskursens alla praktiska moment genomförs med en kamera modell Panasonic 350, mikrofon/ Bomkit, 1 ljuskit ledpanel, redigering i Avid MediaComposer.
6. EXAMINATIONSFORMER
Examinationen sker genom en skriftlig uppgift, nätbaserat prov, respektive examinerande workshops, seminarier och övningsuppgifter.
Modul 1: Skriftlig tentamen (online) och skriftlig inlämningsuppgift PM om filmteknik och filmproduktion, 4 hp
Examinerar de tekniska kunskaperna inom foto, ljus, ljud och produktionsverktyg som du tillgodo gjort dig i kurs.
Modul 2: Gestaltande filmproduktionsövningar i grupp, 6 hp
Examinerar er produktionsprocess inom foto, ljus, ljud och postproduktion.
Modul 3: Individuella filmproduktionsövningar, 2 hp
Examinerar din individuella produktionsprocess.
Modul 4: Bildkompendium: bildteoretiskt kommenterade foton, 1,5 hp
Examinerar praktisk bildlkunskap.
Modul 5: Skriftlig bildanalys, 1,5 hp
Examinerar teoretiska aspekterna av bildretoriken samt träna akademiskt skrivande.
7. BEDÖMNINGSKRITERIER
Som betygsskala används U - VG
U får du om du inte kan uppvisa att du uppnått lärandemålen, deltagit aktivt i workshops och gestaltande övningar, lämnat in skriftliga moment.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 12 hp.
8. EXAMINATIONSTILLFÄLLEN
Den skriftliga tentamen måste ni anmäla er till. Anmälan är öppen 6-27 september och görs på student webben. Tid och plats för examination ges vid kursstart eller senast tre veckor innan examenstillfälle. Uppgifter publiceras i kursrummet på Canvas.
Omtenta sker 1-3 veckor efter avslutad kurs. Ytterligare ett tillfälle ska ges efter ytterligare 5 veckor. Tid och plats meddelas i samband med betygssättning.
Rester ska inlämnas inom 3 veckor efter avslutad kurs.
Underkänd student kan läsa om kursen i sin helhet nästa gång den ges.
Produktioner som gjorts som gruppuppgift kan inte kompletteras och kommer att kunna examineras först nästa gång kursen ges. Det kan påverka er behörighet och er rätt till CSN och ett studieuppehåll kan behöva göras.
9. KOMMUNIKATION
Studenterna ska ta eget ansvar för utbildningen, genom att ofta, helst dagligen, logga in sig på den virtuella läroplattformen Canvas där kursmaterial läggs ut, där nyheter och meddelande från lärare publiceras och där det finns tillgång till forum på vilket studenter exempelvis kan kommentera varandras arbeten. Annan skriftlig kommunikation kan undantagsvis ske via mail och det är viktigt att studenten då använder den adress hen har fått sig tilldelad av skolan.
10. NÄRVARO OCH FRÅNVARO
Kursen liksom hela programmet bygger mycket på analys och diskussion av eget och andras arbeten samt av kurslitteraturen. Vidare sker mycket arbete i grupp. Därför är närvaro på grupphandledning, seminarier och workshop obligatorisk. Det innebär a) att studenten alltid måste anmäla frånvaro från något av dessa lektioner b) att studenten efter tre (3) uteblivna handledningar/seminarier/workshop får en varning och efter fem (5) uteblivna handledningar/seminarier/workshop utestängs från kursen. Detta innebär att studenten avregistreras och får ett streck på kursen.
Frånvaroanmälan ska ske via mail, eller telefon till kursansvarig samt berörd lärare. Vid frånvaro på ett seminarium tilldelas vanligtvis studenten en skriftlig uppgift att skicka in.
11. INLÄMNING OCH ARKIVERING
Samtliga audiovisuella inlämningar sker i filformatet Quicktime Apple ProRes422HQ codec i anvisade mappar på skolans server. MYCKET VIKTIGT att filen märks med; uppgiftens namn och gruppens/studentens namn.
Använd ej Å, Ä och Ö.
Samtliga skriftliga inlämningar ska vara författade på en god svenska, vara korrekturlästa och rättade. Lärare bedömer endast inlämningar som uppfyller dessa kriterier vilket innebär att den student som inte efterföljer detta får underkänt.
Skriftliga examinationer lämnas in i formaten docx. Eller pdf.
Office 365 kan ni som studenter prenumerera på via Högskolan: https://www.du.se/sv/hjalp/it-stod/office-365/
Lägg märke till att det är den enskilde studentens ansvar att själv hålla reda på de övningar som delas ut under föreläsningar, seminarier samt publiceras på Canvas samt inlämningsdatum för dessa övningar.
MALLAR för resp. uppgift finns ihop med uppgiften i dess mapp i Canvas.