Kursöversikt

1-ncb_dios_archus-liljeqvistska-parken-trafasad-2.jpg

Välkommen till Svenska med didaktisk inriktning II vid Högskolan Dalarna!

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper om det svenska språkets och skönlitteraturens roll i samhället och inom skolämnet svenska. Kursen syftar också till att den studerande utvecklar sin egen språkfärdighet, både muntligt och skriftligt. Kursen består av tre delkurser:

  • Skönlitteratur och samhälle 7,5hp
  • Språklig variation och förändring, 15hp
  • Tryckta och digitala genrer, 7,5hp

Delkurser

1.
Skönlitteratur och samhälle, 7,5 högskolepoäng

Delkursen inleds med en introduktion till ämnet litteraturvetenskap, nationellt och internationellt, vilken innefattar grundläggande terminologi och kultur- och idéhistoriska epoker. Delkursen följer huvudlinjerna i främst den västerländska litteraturens utveckling och stor vikt läggs vid närstudiet av enskilda litterära verk. Den studerande gör egna litteraturanalyser såväl muntligt som skriftligt. I delkursen studeras dramatik, lyrik och epik från den grekiska tragedin till nutida verk. Former för litteraturundervisning och vilka utmaningar som kan finnas inom ämnet diskuteras med utgångspunkt i litteraturdidaktisk forskning.

2.
Språklig variation och förändring, 15 högskolepoäng

I delkursen studeras språklig variation och förändring i ett sociolingvistiskt perspektiv, både utifrån nationella och internationella aspekter. Fokus ligger på det ömsesidiga förhållandet mellan språksystem, språkbruk, individ och samhälle, exempelvis hur språkliga varieteter kan uppkomma och användas i identitetsskapande syfte. Det diskuteras hur språkliga varieteter värderas i olika sammanhang och vilka individuella och samhälleliga effekter olika typer av språkpolitik kan generera, exempelvis ifråga om jämlikhet och hållbarhet. Utifrån detta anläggs ett kritiskt perspektiv på skolans styrdokument och vanliga undervisningsformer. Det svenska språkets historia som system och som kommunikationsmedel beskrivs utifrån bland annat sociolingvistiska aspekter och relateras till den nordiska språksituationen nu och då. Som ett led i detta tränar den studerande receptiv språkfärdighet i danska och norska och diskuterar kritiskt nordisk språkpolitik. Genom diskussion och övningar prövas också hur delkursens innehåll kan omsättas i didaktisk praktik.

3.
Tryckta och digitala genrer, 7,5 högskolepoäng

I delkursen fördjupas och breddas genrebegreppet till att omfatta även andra modaliteter än verbalspråket i flera medier än tryck, och film, serier och nätbaserat material studeras. Det lyfts fram hur villkoren för produktion och konsumtion skiljer sig mellan tryckta och digitala texter, inte minst vad gäller intertextualitet. Populärkulturella genrer studeras särskilt, och deras roll för elevers personliga och sociala utveckling samt språkutveckling diskuteras. Delkursen sammanfattar genrepedagogikens grunder och inbjuder till reflektion över möjligheterna och begränsningarna med ett genrepedagogiskt arbetssätt. Mot bakgrund av detta innehåll samt erfarenheterna från tidigare kurser i utbildningen får den studerande formulera sin egen didaktiska grundsyn på svenskämnet och planera ett undervisningsmoment som kan genomföras vid kommande VFU.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras genom skriftlig tentamen, skriftliga inlämningsuppgifter, fältstudie, muntlig examination individuellt och i grupp samt genom aktivt deltagande vid seminarier.
Delkurs 2 examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, fältuppgift, muntlig examination individuellt och i grupp samt genom aktivt deltagande vid seminarier.
Delkurs 3 examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, muntlig examination individuellt och i grupp samt genom aktivt deltagande vid seminarier.

Arbetsformer

Undervisningen inom samtliga delkurser sker i form av föreläsningar, seminarier, tillämpningsövningar enskilt och i grupp samt eget arbete under handledning. Seminarier, tillämpningsövningar och redovisningar är obligatoriska.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att erhålla Väl Godkänd på hela kursen krävs Väl Godkänd på minst 22,5 hp.

Betygsrapportering:
Delkurs 1, modul 1: Skönlitteratur och samhälle - 7,5 hp
Delkurs 2, modul 1: Sociolingvistik - 7 hp
Delkurs 2, modul 2: Språkhistoria - 4 hp
Delkurs 2, modul 3: Språksituationen i Norden - 4 hp
Delkurs 3, modul 1: Tryckta och digitala genrer - 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Svenska med didaktisk inriktning I, 30 hp, varav minst 15 hp godkända vid registrering

 

 

 

 

Profilprodukt-2207.jpg

Kursplan

Kontaktinformation

Profilprodukt-2206.jpg

Litteraturlista

Namn

Kursansvarig

"användarnamn"@du.se

 

profilbild.jpg

Namn

"Roll i kursen"

"användarnamn"@du.se

 

profilbild.jpg

Namn

"Roll i kursen"

"användarnamn"@du.se

Kurssammanfattning:

Datum Information Sista inlämningsdatum