Kursöversikt

Välkommen till Audiovisuell information och etik vid Högskolan Dalarna!

Denna kurs är en fortsättning på Informationsfilmskursen och tar ett avstamp inför reklamfilmsproduktionskursen som ni läser senare i vår med förhoppningen om att det till sommaren är glaskart vart gränser går mellan information, desinformation och reklam. 

Ett viktigt syfte med kursens planering är att skapa samband mellan teori och praktik. Till exempel går vi igenom vad som är viktigt att tänka på för att kunna övertyga.

Sedan tillämpar du det vi har gått igenom genom aktivt deltagande i seminarium och genom att producera en gestaltningsuppgift i grupp och skriva en filmanalys och en reflektion individuellt.

Vi hoppas att du kommer att bli inspirerad genom intressanta och utmanande diskussioner tillsammans med dina kurskamrater och oss lärare. Föreläsningar, gruppuppgifter och seminarier kommer bland annat i kursen behandla hur medier och demokrati hänger ihop, olika medieformer och medieägare, yttrandefrihet och pressetik, betydelsen med ansvarig utgivare, etik och genus, gruppdynamik och förtalskampanjer.

Kursschemat är publicerad via länk från Outlook. De salar som är bokade kommer också upp som kursschema via Time Edit, men för ett mer detaljerat schema så använd länken som är publicerad under: Kursguide - allmän information om kursen.

Som all undervisning vid Högskolan Dalarna, ska undervisningen i kursen vila på teoretisk och vetenskaplig grund samt beprövad erfarenhet

Therese Herkules och Pelle Ekwall.


 

 

 

 

 

 

Skärmavbild 2023-12-15 kl. 15.09.36.png

Namn

Therese Herkules

thr@du.se

 

 

pellerund.jpg

Namn

Pelle Ekwall

pek@du.se

Kurssammanfattning:

Datum Information Sista inlämningsdatum