Kursöversikt

Välkommen till LP1053 Entreprenörskap för medieproducenter 7.5hp vid Högskolan Dalarna!

Den här kursen går på Campus Falun och merparten av dina lektioner kommer att ske på plats i Mediehuset, Dalregementet även om det vid vissa tillfällen kommer att erbjudas inspelat material via lärplattformen samt ibland digitala möten via Zoom. 

Här hittar du ett övergripande schema för kursen Schema LP1053 vt24

 

Kurshandbok, VT 2024

LP1053 Entreprenörskap för medieproducenter 7.5hp

Kursansvarig lärare är: Sören Johansson E-post: sjh@du.se

Kontor i Fridolin (Tygförrådet) Tel: 023-778344 Mottagningstid: enligt överenskommelse

Övriga medverkande lärare är

fil.dr Thomas Florén tfl@du.se

fil.dr. Carin Nordström cnr@du.se 

Skatteverkets informatörer

Jacob Ode, Dalarnas Science Park

 

Kursens upplägg och innehåll

Kursen samläser studenter på kandidatprogrammen Audiovisuell produktion och Ljud- och musikproduktion under vårterminens första 10 veckor. Kursens upplägg består av föreläsningar, gruppövningar med redovisningar, worskhops med frågestund och individuellt självständigt arbete. Lärare ger formativ respons på uppgifter under kursen. Det är fyra uppgifter som ska lämnas in i kursrummet.

1.    Självständigt genomföra ett prov om ekonomiska termer och enkla kalkyleringar inför gruppindelning.

2.    I grupp formulera och presentera en affärsidé både muntligt och skriftligt som video med dokument, samt ge respons på andra studenters affärsidéer.

3.    I grupp utifrån responsen på affärsidén utveckla en affärsplan vilken presenteras muntligt och skriftligt med samma grupp. Samt ge respons på andra studenters affärsplaner.

4.     slutrapport som eget förslag för utveckling av affärsplanen utifrån respons från studenter och lärare där teoretiska kunskaperna synliggörs.

Ni kan i gruppen som skapar affärsidé och affärsplan antingen välja att utveckla ett befintligt företags affärsidé eller utveckla en helt egen inom området medieproduktion. Om ni väljer att utveckla en helt egen affärsidé måste ni ändå orientera er bland befintliga företags affärsmodeller inom medieproduktion i syfte att argumentera för er egen affärsidé och affärsplan. VT 2024 ges studenterna möjlighet att får respons av Jacob Ode, Dalarnas Science Park

 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska du kunna:

·      omvandla ett medieproduktionsprojekts aktivitetsplan till resultat- och balansräkning

·      presentera och diskutera några medieproduktionsprojekts affärsmässighet

·      diskutera skillnader mellan kunskapsintensiva och kreativitetsintensiva företag inom medieproduktion.

 

På kursen ska du tillägna dig grundläggande ekonomiska begrepp och metoder för att kunna agera som företagande medieproducent. Följande tre begrepp är speciellt centrala vilka du förväntas behärska efter kursen:

·     Likviditets/kassaflödesräkning

·     Resultaträkning

·     Balansräkning

Under kursens första del genomförs ett prov som ligger till grund för gruppindelning och handledning. Om du saknar grundläggande förkunskaper i företagsekonomi behöver kommer du behöva avsätta tid för självstudier av företagsformer och kalkyleringar. Använd skatteverkets information om att starta och driva företag i Sverige om företagsformer med branschguider och verktyg för beräkningar https://www.verksamt.se/

Förstå balans- och resultaträkning, del 1 https://www.youtube.com/watch?v=Bw81bmlhGkw

Förstå balans- och resultaträkning, del 2 https://www.youtube.com/watch?v=yXvGN420nwk

Förstå balans- och resultaträkning, del 3 https://www.youtube.com/watch?v=T1ZwheIveXY

Använd PRV-skolan för information om immateriella tillgångar inom medieproduktion: https://www.prv.se/sv/kunskap-och-stod/prv-skolan-online/

·      För att utveckla och diskutera företags affärsmodeller använder ni Business Model Canvas (BMC) som förklaras i kurslitteraturen Nilsson, N. (2018). Entreprenörskap: att se och handla på möjligheter. Stockholm: Liber. I mappen Kursmaterial finns även länk till instruktionsfilm för BMC på svenska.  

För att jämförelser med befintliga företag ska ni via Högskolan Dalarnas bibliotek använda databasen Retriever Business bolagsinformation samt välja ett fall som Nyberg (2012) beskriver i referenslitteraturen Digitalt entreprenörskap.

 

Inlämningsuppgifter och redovisningar

Under kursen ska fyra uppgifter genomföras och lämnas in. Uppgift 1 är ett enskilt prov vars resultat används för gruppindelning. Uppgift 2-4 är samma dokument för alla uppgifterna som utvecklas och förbättras under kursen. Uppgifterna 2 och 3 ska presenteras som video med dokument och diskuteras muntligt i grupp. Dokumenten ska lämnas som en pdf-fil med försättsblad.

 

1.    Prov om ekonomiska termer och kalkyleringar som görs via kursrummet.

2.    Gruppuppgift 2 Affärsidé Redovisningsseminarium 1: Inför första gruppredovisningen ska affärsidén presenteras muntligt inlämnat som videoklipp på 1 minut eller 3 minuter med dokumentet Business Model Canvas, BMC (Nilsson, 2018, s. 138-169) enligt rubrikerna i mallen Att utveckla en affärsplan. Filen ska döpas enligt följande: Grupp nr:x Affärsidé. Glöm inte att på försättsbladet ange vilka studenter som ingår i gruppen. Lärare och studenter kommer att ge muntlig feedback och förslag på förbättringar. Utifrån denna feedback ska ni formulera färdigt Affärsidé och fortsätta med Affärsplan.

3.    Gruppuppgift 3 Affärsplan Redovisningsseminarium 2: Inför andra gruppredovisningen ska affärsplanen presenteras muntlig inlämnat som videoklipp på 1 minut och skriftligt enligt rubrikerna i mallen Att utveckla en affärsplan. För att utveckla färdigt affärsplanen ska ni använda kurslitteraturen (Nilsson, 2018, s. 170-190). Filen ska döpas med enligt följande: Grupp nr:x Affärsplan. Glöm inte att på försättsbladet ange vilka studenter som ingår i gruppen. Efter redovisningstillfälle 2 har ni möjlighet att komplettera skriftliga affärsplanen ifall brister har framkommit under redovisningen.

4.    Uppgift 4 Individuell slutinlämning: Instruktioner till den individuella slutuppgiften ges i samband med redovisningstillfälle 2. Denna uppgift görs inte i grupp utan individuellt men med den gemensamma rapporten som grund. Filen ska döpas med enligt följande: efternamn_förnamn_slutinlämning.

 

Betygssättning

För att bli godkänd krävs aktivt deltagande under kursens alla moment. Grundande för betygen är dels aktivt deltagande under kursen. Dels inlämning av uppgifter enligt uppställa tidsramar.

Betyget G ges om studenten visat godkända kunskaper att tillämpa begreppen för de tre lärandemålen som tagits upp kursen. VG kräver mycket god tillämpning av begreppen, aktivt deltagande, väl godkänd muntlig presentation vid Redovisningstillfälle 2 samt en väl godkänd skriftlig individuell inlämningsuppgift. Underkänt ges vid lågt deltagande, undermålig muntlig presentation eller bristfällig individuell inlämning. Betyg rapporteras in senast tre veckor efter att den individuella slutinlämningen är gjord, oavsett om eventuella kompletteringar är gjorda eller ej.

 

Kurslitteratur

Hallin, A. & Karrbom-Gustavsson, T. (2019). Projektledning. Tredje upplagan. Malmö: Liber. Kapitel 5 Kalkylering, boken används även i andra kurser.

Nilsson, N. (2018). Entreprenörskap: att se och handla på möjligheter. Stockholm: Liber.

Florén, T. (2010). Talangfabriken: om organisation av kunskap och kreativitet i skivindustrin. Diss. Stockholm: Stockholms universitet, 2010. Stockholm. http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A352204&dswid=-8420

Portnoff, L. (2008). Musikbranschens styrningsproblematik. Stockholm: Economic Research Institute, Stockholm School of Economics (EFI).

Portnoff, L. (2007). Control, cultural production and consumption: theoretical perspectives, empirical dilemmas, and Swedish music industry practices. Diss. Stockholm: Handelshögskolan, 2008. Stockholm. https://ex.hhs.se/dissertations/220890-FULLTEXT01.pdf (2019-12-12)

Aspers, P. (2009). ”Knowledge and valuations in markets”. Theor Soc (2009) 38:111–131. https://link.springer.com/article/10.1007/s11186-008-9078-9

Nordström, C. (2014). KOMBINATÖRER OCH LIVSSTILSFÖRETAGARE – ÄVEN SAMHÄLLSENTREPRENÖRER?. I Y. von Friedrichs, M. Gawell, & J. Wincent (Red.), Samhällsentreprenörskap: Samverkande för lokal utveckling (s. 127-147). Sundsvall: Fakulteten för humanvetenskap, Kommunikationsavdelningen Mittuniversitetet 2014. Hämtad från https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:698295/FULLTEXT01.pdf. ISBN: 978-91-87557-33-0

Läsanvisning: Kapitel 7

 

Referenslitteratur: Nyberg, A. (2012). Digitalt entreprenörskap. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Som lärresurser har Sören Johansson producerat två filmade övningar med Louise Tidholm, Venture Cup.

1. Idégenerering av affärsidé för Venture Cup https://youtu.be/tC-XnaiE4ik

2. Pitch av affärsidé för Venture Cup (för användning av bedömningsmetoden NABC) https://youtu.be/LBdfaDxSkxM

Dessutom finns 16 filmade föreläsningar med dr. Carin Nordström, HDa som intresserade kan använda.


 

 

 

 

Profilprodukt-2207.jpg

Kursplan

Kontaktinformation

Profilprodukt-2206.jpg

Litteraturlista

Sören Johansson

Kursansvarig

sjh@du.se

 

profilbild.jpg

Namn

"Roll i kursen"

"användarnamn"@du.se

 

profilbild.jpg

Namn

"Roll i kursen"

"användarnamn"@du.se

Kurssammanfattning:

Datum Information Sista inlämningsdatum