Kursöversikt

Bildproduktion  Kurshandbok  Kursnamn: Introduktion till produktion av rörlig bild

Kurskod: GBQ2HC 
Termin: VT24 
Kursansvarig: Totti Allard taa@du.se 

Litteraturlista för GBQ2HC

INNEHÅLLSFÖRTECKNING: 

1.    Introduktion

2.    Behörighet

3.    Kurslitteratur

4.    Litteraturkommentar

5.    Kursens mål

6.    Kursens innehåll

7.    Arbetsformer

8.    Examinerande uppgifter

9.    Betygskriterier

10.    Examinationstillfällen

11.    Kommunikation

12.    Närvaro och frånvaro

13.    Inlämning

 

1.    INTRODUKTION
Kursen omfattar såväl teoretiskt som praktiskt kunskapande kring den rörliga bildens tekniska uppbyggnad, hur den produceras med hjälp av videokamera och bearbetas med hjälp av redigeringsverktyg, samt hur dessa verktyg fungerar. Även grundläggande ljusteknik, ljussättning, ljudinspelning och ljudläggning studeras. Studenten övar sig till grundläggande färdigheter och når insikter i en videoproduktions materialitet, arbetsflöde, organisation, berättarstruktur och estetik. Bildkomposition, perception och bildanalys är en viktig del i kursen.

2.    BEHÖRIGHET
15hp inom Bildproduktion, eller motsvarande kunskaper.

3.    KURSLITTERATUR

Birgitte Mral;Henrik Olinder  (2011) Bildens  Retorik i journalistiken  Nordstedts

Bruce Block (2008) The visual Story Focal Pres second edition 

Jim Owens, Gerald Millerson. (2012) Television Produktion 15th eller senaste upplagan

Focal Press ISBN: 9780240522579  Snyder, B (2005) Save the cat! : the last book on screenwriting you´ll ever need (1uppl) Studio City, CA:M. Wiese Productions. ISBN: 1932907009 

4. LITTERATURKOMMENTAR
Birgitte Mral;Henrik Olinder  (2011) Bildens  Retorik i journalistiken  Nordstedts kommer att användas inom bildanalys. Kerstin och Cecilias lektioner
Bruce Block (2008) The visual Story Focal Pres second edition Kerstins lektioner Bildkomposition.
Jim Owens, Gerald Millerson. (2012) Television Produktion 15th- 17th uppl. Innehåller mycket av det som berättas och praktiskt provas på under kamera och klippmomenten samt ger en allmän bred bild av vad ämnet handlar om. Snyder, B (2005) Save the cat! : the last book on screenwriting you´ll ever need (1uppl) Studio City, CA:M. Wiese Productions. ISBN: 1932907009 

5. KURSENS MÅL
Studenten skall efter genomförd kurs

·    uppvisa förmåga att hantera videokameran som produktionsverktyg och klippa icke-linjärt

·    kunna urskilja grundläggande principer om digital media, filhantering och kamerateknologi

·    kunna beskriva bildens berättarfunktion

·    kunna relatera bildkomposition, bildanalys och perception till gestaltning i bild

·    kunna redogöra för kunskaper om ljudinspelning och ljudläggning till rörlig bild

·    kunna redogöra för ljussättningens grunder och visa en förmåga att göra egna enklare ljussättningar

Vidare skall den studerande ha utvecklat sin personliga och professionella kompetens genom att 

·    kunna reflektera och argumentera runt egna och andras produktioner

·    visa förmåga att samarbeta med studenter och lärare

6.    KURSENS INNEHÅLL
Se kursplan; https://www.du.se/sv/Utbildning/kurser/kursplan/?code=GBQ2HC

7.    ARBETSFORMER
Studenten jobbar både i grupp och individuellt med teoretiska samt praktiska arbetsuppgifter. Den gruppindelning som görs första dagen ska behållas genom hela kursen eftersom samarbete inom gruppen ingår som del i utbildningen.

8.    TEKNIK
Skolan har tillgång till avancerad produktionsteknik. För att studenten ska kunna utnyttja tekniken på bästa sätt så har vi en lärande progression vad gäller tillgången av skolans teknikresurser. Varje kurs under studentens utbildning har teknik anpassats till kursens innehåll och lärandemål.

Introduktionskursens alla praktiska moment genomförs med en TV-kamera  modell Panasonic cx350, mikrofon sk Bomkit, 1 ljuskit med 2st ledpaneler, redigering i Avid MediaComposer 1 klipprum/grupp.    

9. EXAMINERANDE UPPGIFTER

1.    Skriftlig tentamen

2.    Gestaltande gruppövningar

3.    Individuella övningar

4.    Bildövningar

SKRIFTLIG TENTAMEN, 5hp:  
Den skriftliga tentamen är en salsskrivning som är indelad i 3 delmoment: MediaComposer, Kamera/ljus, Ljud/TV-teknik. För att bli godkänd på skrivningen måste samtliga moment vara minst godkända. Obs! Ni anmäler er till tentamen!  
Gå in på Studentwebben ”Under studierna” och anmäl er till den skriftliga tentamen. Det är möjligt att anmäla sig fram till och med 10 arbetsdagar innan utsatt datum för tentamen. Har du frågor kontakta Roger Westlund, rwe@du.se, 023-77 84 22.  Tentamen sker i slutet av varje kursperiod och det finns en möjlighet till omtenta vid terminens slut samt vid termins uppstart. 

GESTALTANDE GRUPPÖVNINGAR, 3hp:  
Övning "Tre Bildutsnitt" och övning "Två Miljöer" är mindre gruppuppgifter och gruppövningen Vinter är mer omfattande med högre krav på utförandet. Alla uppgifter ska vara tillfredsställande genomförda och redovisade vid ett examinationstillfälle för att momentet som helhet ska godkännas. Redovisningen är obligatorisk som ett examinerande seminarium. Samtliga gruppuppgifter redovisas genom en tydligt märkt Quicktime fil i formatet Apple ProRes422HQ codec.  
Märk filen med gruppnummer och övningsnamn. 
Den som är frånvarande från redovisningen skriver ett pm. och opponerar på en given produktion för att bli godkänd. 

INDIVIDUELLA ÖVNINGAR, 2hp:  
Individuell uppgift ska genomföras individuellt. Redovisning sker tillsammans med gruppen du tillhör. Studenten bokar själv kamerautrustning och klipprum till den dag som är angivet i schemat för den grupp du tillhör. 
För att få godkänt betyg i uppgiften måste även skrivuppgiften i vetenskapligt skrivande vara genomförd och godkänd.   MYCKET VIKTIGT! 
Samtliga individuella uppgifter redovisas genom en Quicktime fil med Apple ProRes422HQ codec som tydligt märks med uppgiftens och studentens namn. 
Filen läggs i en personlig redovisningsmapp för uppgiften.  

SKRIVUPPGIFT I VETENSKAPLIGT SKRIVANDE: Christo Burman, lärare 
I kursens stråk om text och vetenskapligt skrivande hålls en introducerande föreläsning till textens betydelse i högre utbildning och en skrivuppgift introduceras. Uppgiften skrivs under kursens senare del och innehåller så väl en nyläsning av kursens litteratur som en övning i att reflektera över den kunskap som kursen har givit. 
Tillfälle till omtentamen finns inom tre veckor samt vid terminens slut.   

BILDKOMPENDIUM, 2,5hp: Kerstin Ahlberg, 
lärare Dessa uppgifter görs enskilt och är obligatoriska.  
Bildkompendiet ska innehålla exempelbilder som du har fotograferat själv och som kopplar till föreläsningarna/lektionerna om bildkomposition och färg. Du ska också visa genom egna kommentarer till bilderna att du läst kurslitteraturen (The visual story och Det fotografiska bildspråket). En mer utförlig instruktion delas ut vid undervisningstillfället och kommer också att läggas upp i Kursrummet på Learn. Uppgiften examineras genom att du lämnar in dina bilder i en pdf-fil i Uppgiftsmappen ”Bildkompendium” i kursrummet. 
Litteratur: 
Bruce Block (2008) The visual Story Focal Pres second edition 
Lindberg, Stefan F. (2006) Det fotografiska bildspråket. 1 uppl. Malmö : Liber. (167 s). ISBN 91-47-07452-

3  BILDTEORI, 2,5hp: Cecilia Strandroth, lärare 
Uppgiften är kopplad till seminariet Bildanalys. Du ska självständigt välja ett fotografi och analysera den med hjälp av bildretoriska begrepp (som presenteras på seminariet). Du ska också förklara begreppen med hjälp av kurslitteraturen Bildens retorik i journalistiken. En mer utförlig instruktion delas ut vid undervisningstillfället och kommer också att läggas upp i Kursrummet på Learn. Uppgiften lämnas som pdf- eller wordfil i Uppgiftsmappen ”Bildteori” i kursrummet. 

10.    BEDÖMNINGSKRITERIER
Målen är enligt kursplanen följande: Efter slutförd kurs ska studenten:

1.    uppvisa förmåga att hantera videokameran som produktionsverktyg och klippa icke-linjärt

2.    kunna urskilja grundläggande principer om digital media, filhantering och kamerateknologi

3.    kunna beskriva bildens berättarfunktion

4.    kunna relatera bildkomposition, bildanalys och perception till gestaltning i bild

5.    kunna redogöra för kunskaper om ljudinspelning och ljudläggning till rörlig bild

6.    kunna redogöra för ljussättningens grunder och visa en förmåga att göra egna enklare ljussättningar

7.    kunna reflektera och argumentera runt egna och andras produktioner

8.    visa förmåga att samarbeta med studenter och lärare.

Skriftlig tentamen:  
Mål 2, 5 och 6. I den skriftliga tentamen läggs vikt vid att studenten kan redovisa sakförhållanden samt tekniska teoretiska sammanhang.  

Gestaltande gruppövningar: 
Här är målen 1- 8 relevanta. Genom att tillämpa sina kunskaper i mindre projekt visar studenterna att de tillfredsställande behärskar såväl de tekniska aspekterna som de gestaltande. Dessutom är förmågan att samarbeta i grupp en viktig aspekt som beaktas vid godkännande av momentet.   I

Idividuella övningar: 
Här gäller samma kriterier som ovan men genomförande och redovisning sker individuellt.  

Bildövningar: 
Målet 3-4. I bildövningarna tillämpar studenten sina färdigheter i att analysera bilder utifrån komposition och perception genom att själv konstruera bilder i enlighet med uppgiften. Stor vikt läggs vid att studenten visar insikter om de gestaltande val hon/han gör och vid ett väl presenterat kompendium.  

Bildteori:  
Mål 3-4. Studenten visar både muntligen och skriftligen att han/hon tillägnat sig ett tillfredsställande metodiskt sätt att analysera bilder samt att relatera tolkningar till en kontext.   För att få G krävs att alla mål uppnås på ett tillfredsställande sätt. 
För att få VG krävs att alla eller flertalet mål uppnås på ett övertygande sätt genom god sakkunskap och genomtänkta val och reflektioner både vad det gäller gestaltning, muntliga och skriftliga redovisningar.  U Studenten uppfyller inte ett eller flera av kraven för G.  Som betygsskala används U - VG 
För VG på hel kurs krävs VG på minst 12hp.  

11. EXAMINATIONSTILLFÄLLEN
Tid och plats för examination ges vid kursstart eller senast tre veckor innan examenstillfälle. Omtenta sker ca 3 veckor efter avslutad kurs. Tid och plats meddelas i samband med betygssättning. Om ytterligare en omtenta krävs ska den ske senast 3 månader efter kursslut.   Rester ska inlämnas senast 3 veckor efter avslutad kurs.  
Fler examinationstillfällen ges ej. Underkänd student kan läsa om kursen i sin helhet. 

12.    KOMMUNIKATION inom kursen:
Studenterna ska ta eget ansvar för utbildningen, genom att ofta – helst dagligen - logga in sig på den virtuella läroplattformen Learn där kompendier och annat kursmaterial läggs ut, där nyheter och meddelande från lärare publiceras och där det finns tillgång till forum på vilket studenter exempelvis kan kommentera varandras arbeten. Annan skriftlig kommunikation kan undantagsvis ske via mail och det är viktigt att studenten då använder den adress hon/han fått sig tilldelad av skolan.

13.    NÄRVARO OCH FRÅNVARO
Kursen liksom hela programmet bygger mycket på analys och diskussion av eget och andras arbeten samt av kurslitteraturen. Vidare sker mycket arbete i grupp. Därför är närvaro på grupphandledning, seminarier och workshop obligatorisk. Det innebär a) att studenten alltid måste anmäla frånvaro från något av dessa lektioner b) att studenten efter tre (3) uteblivna
handledningar/seminarier/workshop får en varning och efter fem (5) uteblivna handledningar/seminarier/workshop utestängs från kursen. Detta innebär att studenten avregistreras och får ett streck på kursen.

Frånvaroanmälan ska ske via mail, ett undantag här alltså, eller telefon till kursansvarig samt berörd lärare. Vid frånvaro på ett seminarium tilldelas vanligtvis studenten en skriftlig uppgift att skicka in. Alla skriftliga uppgifter är obligatoriska och måste vara godkänt utförda för att studenten ska kunna erhålla ett godkänt slutbetyg. 
Vad gäller föreläsningar bör studenten närvara eftersom den innehåller kunskapsmaterial som kan ingå i en tentamen eller dugga. Om man måste avstå att närvara bör man ta del av annan students anteckningar från föreläsningen. Ofta lägger föreläsaren ut kringdokument och Power Pointpresentation på Learn, däremot inte själva föreläsningen.  

14. INLÄMNING OCH ARKIVERING
Samtliga audiovisuella inlämningar sker i filformatet Quicktime Apple ProRes422HQ codec i anvisade mappar på skolans server. MYCKET VIKTIGT att filen märks med; uppgiftens namn och gruppens/studentens namn.
Samtliga skriftliga inlämningar ska vara författade på en god svenska, vara korrekturlästa och rättade. Lärare bedömer endast inlämningar som uppfyller dessa kriterier vilket innebär att den student som inte efterföljer detta får underkänt. Manus ska vara inskickade i screenwriter. Övrigt material ska vara i word-formatet .doc.(detta format går att spara ner till från de flesta ordbehandlingsprogram som exempelvis Open Office Text). Lägg märke till att det är den enskilde studentens ansvar att själv  hålla reda på de övningar som delas ut under föreläsningar,  seminarier samt på Learn samt inlämningsdatum för dessa övningar.  MALLAR för resp. uppgift finns ihop med uppgiften i dess mapp i Canvas.